אהוד בנאי מספר שבילה זמן לא מבוטל בין בתי האבן והרחובות המרוצפים של המושבה העתיקה. כאן בין הואדי לסופר מרקט שהיה פעם סניף בנק מקומי. בדיוק בנקודה זו, או אחרת... פגש אותו נחמן פרקש, אלוף איגרוף לשעבר, אסיר נמלט בהווה. כאן, העניק לו פרקש במתנה את המילים לשיר ''יוצא לאור'' (מתוך: מהרי נא, 1996)
סיור מוזיקלי בין שבילי נחל ראש פינה ובתי המושבה הישנים
בשנת 1102 הוקמה בצפת מצודה צלבנית. אך לאחר מפלת הצלבנים בקרב קרני חיטין (1187), נפלה המצודה לידי צלאח א-דין. עם שובם של הצלבנים לצפת (1240), נבנתה המצודה מחדש והפכה לאחת הגדולות במצודות המזרח. בשנת 1266 הצליח בייברס הממלוכי, להשתלט בעורמה על המצודה. הוא טבח בצלבנים והקים במקום מגדל עגול, שהתנשא לגובה 60 מטרים. במאה ה-18, בימיו של ד’הר אל-עמר, זכתה המצודה לשיקום חלקי, אך בשנת 1837 כל הסיפור נגמר ברעש אחד גדול. רעידת אדמה מהמפורסמות שידעה העיר, חירבה את הכל. מהמקום הכי גבוה בעיר שווה בעיניי, להכיר דמות מרתקת במינה, שחייתה אז בעיר… לפני כ-450 שנה!
גם אם אתם יושבים על הספה בסלון. דמיינו שאתם עכשיו לוקחים ”שאכטה” של אויר פסגות, עמוק לתוך הריאות. כעת, הביטו רחוק ככל האפשר. יכול להיות שר’ ישראל נג’ארה, נעים זמירות ישראל. עמד במקום הכי גבוה בצפת, במרומי המגדל הממלוכי וכבר אז בתקופתו הוא ביקש להשקיף מכאן לעבר יהדות אחרת, כזאת שמנהלת דיאלוג עם סביבתה, כזאת שמחפשת חוכמה בגויים… כזאת, שלא מבטלת ומשתמשת במנטרה הידועה, ”הן עם לבדד ישכון” וכו’.
נג’ארה היה משורר פורה וחסר גבולות, והוא כיאה למשורר, נסמך על אומנות השירה הערבית. באותה תקופה, וגם כיום. אומנות השירה בעולם הערבי הייתה מפותחת ועשירה לאין שיעור ביחס לתרבויות אחרות. אם תוסיפו לזה את אומנות ”המקאם”, מערכת הסולמות המוזיקלית הטורקית, הפרסית והערבית מהם ינק נג’ארה הצעיר, עוד בנעוריו, בבית אבא, בדמשק. ייתכן ותבינו למה מדובר במשורר יוצא דופן. נג’ארה היחידי בדורו שידע ל”ג’נגל” עם כל המסורות המוסיקליות שספג וליצוק אותן יחד אל תוך המסורת היהודית – הוא מיין את שיריו לפי המקאמים השונים.
הוא גם הפך לשיטה את הנוהג לחבר פיוטים חדשים על פי מודלים של שירים קיימים וגם השתמש בלחנים שלהם (כמו, להבדיל, שאריק איינשטיין שר ביטלס בעברית).
החידושים שהנהיג היו הבסיס לספרו “זמירות ישראל”, שהתפרסם לראשונה ב-1587, ושימש השראה לאסופות פיוטים מאוחרות יותר של יהודי המזרח וצפון אפריקה.
תשאלו מאיפה בא לו הכשרון ה”על טבעי” לכתוב שירה זכה וטהורה כפי שכתב. אולי מבית אבא, שהיה בעל בית מדרש ללימודי קבלה ואולי מהמקומות שבהם הסתובב בארץ תוגרמה, היא טורקיה.
מכל מקום, שיריו של נג’ארה הם ללא ספק משיאי הפיוט והשירה העברית של כל הזמנים. הוא לא היסס לגעת במגוון נושאים, גם אם חלקם בעולם היהודי דאז, נחשבו כ”רגישים”. הוא כותב הרבה על האהבה ועל התשוקה, על הגעגועים והגאולה. הוא כותב דברים שגרמו לדעתם של רבנים בני זמנו אי-נוחות ומבוכה. הם ביקרוהו וכעסו עליו. הרב חיים ויטאל, תלמידו של האר”י כתב עליו: ”אסור מי שידבר עמו ומי שיוציא מפיו פזמונים שחיבר”.
תקצר היריעה כאן, לספר אודות האיש המדהים הזה. די אם נסתפק בהבנה בתפיסה הרעיונית, ובשייח שנג’ארה ביקש לקדם. כבר אז לפני כ- 450 שנה…
יוצר בסדר גודל שלו היה חייב להביט רחוק מכאן אל קו האופק. לפרוץ גבולות, לפרק את המחיצות בין קודש לחול, בין גוף לרוח, בין עמים ובין נשמות…הלוואי ונצליח כולנו להביט מפה רחוק ולראות משהו קטן ממה שהאיש הזה ראה וידע. אחרת, ממה נראה לכם חשש ויטאל?
אולי מסוד כוחן של מילים…
הנה קטע מאחד הפיוטים שלו שאותו אני שר יחד עם ההרכב ”הנפשות הפועלות”:
”יְשֵׁנָה בְּחֵיק תַּאֲוָה
מִתְּנוּמָתֵךְ עוּרִי
לִבְשִׁי עֹז אֲסִירַת תִּקְוָה
מֵעָפָר הִתְנַעֲרִי
רַעְיָה הַשְׁמִיעִינִי קוֹלֵךְ
וּבְשִׂפְתֵי חֵן שׁוֹרְרִי
חִכֵּךְ מַה מָּתוֹק מִדְּבַשׁ וְחִשְׁקֵךְ עַז מֵאֲרִי”
'אתה רואה את השביל הזה של הוואדי''? פנה פרקש לאהוד הצעיר.
''דע לך שהוא ממשיך עד לצפת ומשם לחיפה ומשם הוא ממשיך על הים עד לכרתים,
וגם בכרתים הוא ממשיך, ואתה תעלה עליו ותגיע בדיוק לאן שאתה צריך ותפגוש את מי שאתה צריך לפגוש...''.
נלך בין עצי זית עתיקים, עצי שקד ותאנה ותוך כדי נקשיב למעיין המפכה שאולי גם הוא נתן השראה לשיר אהוב אחר, שמספר על אסתר, דמות מסתורית שיוצאת בכל בוקר ללקט בוואדי...
''על הבוקר היא יוצאת
אל הוואדי ללקט
עשבי בר ותאנים
היא תביא לילדים,
מסתורין על השולחן,
בחצר טלה קטן...''
נטפס במעלה השביל המסומן בשחור, נחלוף על פני בריכת שכשוך קטנה, מכוסה בסבך פטל קדוש וצמחיית נחלים. נמשיך עד שנגיע למבנה מחומש אשר מעליו כיפת אבן.
המבנה ניצב מעל המעיין ולא ניתן להיכנס אליו. מהמעיין נמשיך בעלייה, בשלב הזה ניתן להבחין בריצוף אבן לאורך הדרך – דרך ''סולינג'', בסגנון מנדטורי. הדרך הזאת שימשה את תושבי ראש פינה עת נקראה גיא אוני, בדרכם לעיר הגדולה במעלה הר כנען – צפת.
נוסיף בחדווה לטפס קלות ונגיע למעיין התיכון, עין פינה. גם מעיין זה נובע בתוך מבנה אבן שעל גגו מתנוסס שקד ציורי. ננוח מעט לצד המבנה בצל ונזכר בשיר קסום מתוך האלבום קרוב שיצא בשנת 1989.
אהוד באותן שנים בהם היה נווד, נהג לשוטט הרבה בוואדי. עתידו, כך הוא מרבה לספר. היה נראה ''לוט בערפל'' ובאחד מביקורי ההורים. אהוד חש שאביו יעקב, היה מאוד מודאג...
השיר רוחות הצפון, והמפוחית הדילנית שמלווה אותו, מבטאים את מצב הרוח הכללי,
''לאמא לא נשאר עוד כוח ואבא לא ידע מה לומר ביום שהחלטתי לברוח הלב כמעט נשבר...
אבל הכל בער כן, הכל בער ולי חיכתה הרכבת...''
בשלב הזה ניתן לחזור מעט על עקבותינו או לסטות אל השביל היורד בין עצי הזית. מעט אחרי עין כדן תראו צומת שבילים עם שלט שמכוון למצפה נמרוד. נעלה בשביל המסומן בכחול בין בתי אבן ישנים, שרידי הכפר ג'עוני. כפר קטן שמחצית מאדמותיו נרכשו בשנת 1875, בידי בני צפת. שלוש שנים מאוחר יותר תוקם על אדמות אלה המושבה גיא-אוני שלא האריכה ימים והפכה לראש פינה. אחת משלושת מושבות הברון בגליל העליון.
נכנס דרך מעבר בקר צר לתוך המתחם של מצפה נמרוד. מרפסת תצפית משגעת ואתר זיכרון לבן המושבה נמרוד שגב, שנהרג במלחמת לבנון השנייה יחד עם שלושת חבריו לטנק.
מהתצפית נרד בין בתי אתר השחזור עד למדרגות המובילות חזרה לוואדי.
אם הדרך לא אצה לכם ויש לכם זמן לקפה וגלריות... מומלץ לבקר ולהנות מקפה טוב בעגלת הקפה הממוקמת ליד בית הפקידות.
בעבר בין הסמטאות האלה, חבר אהוד לאומנים מקומיים והם ניגנו רוקנרול בועט לתוך הלילה.
מי יודע אולי הניצוץ לשיר הפריצה של אהוד היה ממש כאן! מדובר בשיר געגועים בשלושה אקורדים שמזכיר קצת את All Along the Watchtower של בוב דילן, ומוכיח שמוזיקה לא חייבת להיות מורכבת מדי. צריך רק לדעת לספר סיפור טוב.
לימים בנאי עוזב את המושבה, הוואדי, הנחל והמעיין... הנוף הגלילי מתחלף בבנייני העיר גבעתיים.
אך עדיין, איפשהו הוא תמיד נזכר, כך המצאתי, בידידו ר' נחמן פרקש שאמר לו כך:
''השביל הזה מתחיל כאן!
בין סניף בנק למעיין
לא סלול, לא תמיד מסומן
השביל הזה מתחיל כאן''.
את הסיור שלנו הכי טוב להתחיל סמוך לבית העלמין של המושבה.
רושמים בווייז: בית קברות ראש פינה. מחנים בצורה מסודרת ויוצאים לדרך...
אהוד בנאי מספר שבילה זמן לא מבוטל בין בתי האבן של המושבה העתיקה. מספר שבדיוק בנקודה הזו, בזמן אחר. פגש אותו נחמן פרקש, מתאגרף לשעבר, אסיר נמלט בהווה.
ממש בכניסה לוואדי העניק לו פרקש במתנה את המילים לשיר ''יוצא לאור'' (מתוך: מהרי נא, 1996)
''אתה רואה את השביל הזה של הוואדי''? פנה פרקש לאהוד.
''דע לך שהוא (השביל) ממשיך עד לצפת ומשם לחיפה ומשם הוא ממשיך על הים עד לכרתים, וגם בכרתים הוא ממשיך, ואתה תעלה עליו ותגיע בדיוק לאן שאתה צריך ותפגוש את מי שאתה צריך לפגוש...''.
המילים המהדהדות ונגינת המפוחית הנפלאה של אהוד ילוו את צעדינו עת נצעד גם אנחנו לאורך תוואי הנחל.
הערה קטנה: המחבר טוען כי הוא מרשה לעצמו לקרוא לאהוד בשמו הפרטי כאילו הם מכירים. אבל לא באמת.

