אהוד בנאי מספר שבילה זמן לא מבוטל בין בתי האבן והרחובות המרוצפים של המושבה העתיקה. כאן בין הואדי לסופר מרקט שהיה פעם סניף בנק מקומי. בדיוק בנקודה זו, או אחרת... פגש אותו נחמן פרקש, אלוף איגרוף לשעבר, אסיר נמלט בהווה. 
 כאן, העניק לו פרקש במתנה את המילים לשיר ''יוצא לאור'' (מתוך: מהרי נא, 1996)


סיור מוזיקלי בין שבילי נחל ראש פינה ובתי המושבה הישנים

בשנת 47 לפנה”ס התמנה אנטיפטר, על-ידי יוליוס קיסר, לאפוטרופוס על יהודה. במסגרת תפקידו הוא חילק את המשרה בין שני בניו: פצאל-הבכור קיבל משרה כ-סְטְרַטֵגוּס (מושל) יהודה וירושלים והורדוס את קיבל את משרת סטרטגוס הגליל.

הורדוס הצעיר, לא מבזבז זמן. ממעשיו הראשונים כבעל הבית החדש בגליל היה חיסול חזקיה הגלילי, מנהיג המורדים בגליל, ואנשיו ללא משפט.
בדרך זו הוא זוכה לדבידנדים אצל תושבי הערים ההלניסטיות שראו בחזקיה הגלילי ראש ”כנופיית שודדים” שגרמה להם סבל רב. מצד שני , הוא גם מעורר את כעסם של היהודים נגדו שכן, עצם ”לקיחת החוק לידיו”, מהווה פגיעה גסה בסמכויות הסנהדרין.

כשנקרא לעמוד בפני הסנהדרין ולטעון לחפותו. בחר הסטרטגוס הצעיר להתייצב בפניהם לבוש בגלימת ארגמן מלכותית ומהודרת, מה שהטה את הכף נגדו ואכן חכמי הסנהדרין הרשיעו אותו בדין. להורדוס היו תוכניות אחרות… הוא עלה על מרכבה לדמשק ושם בתמיכת הרומאים, קנה בכסף את משרת הסטרטגוס של חילת סוריה וסמריה.

ב-15 למרץ 44 לפנה”ס נרצח יוליוס קיסר והפרובינקיות של המזרח נפלו לידיו של גַאיוּס קַסְיוּס.

כדי להוכיח נאמנות לקסיוס, הורדוס היה הראשון שהזדרז להעביר תשלומי מיסים מתושבי הגליל. בתמורה לנאמנותו הוא מונה שנית והפעם באופן ”רשמי”, לסטרטגוס סוריה וסמריה וקיבל הבטחה מקסיוס שהאחרון ימליך אותו למלך יהודה אחרי הנצחון על נאמני יוליוס קיסר.

שיתוף הפעולה בין בית אנטיפטר לרומאים הגביר את השנאה וההתנגדות אליהם בקרב מקורביו של הורקנוס החשמונאי, עד שאחד מהמקורבים להוקרנוס-מַלִיכוּס, הרעיל את אנטיפטר בשנת 43 לפנה”ס.

רצח אנטיפטר, גרם לאי יציבות ביהודה והגרסה העברית למשחקי הכס לעיתים עולה על המקור… הורדוס ביקש לנקום את מות אביו באמצעות פעולה צבאית אלימה אך פצאל אחיו, שכנע אותו “לרדת מהעץ”. בשלב מאוחר יותר הורדוס שלח מכתב לקסיוס בו הוא מבקש שינקום ברוצח אביו, מליכוס, בטענה כי הדבר ישרת את האינטרס הרומאי ואכן הורקנוס מליכוס הוצא להורג.
בשנת 42 לפנה”ס הגיעה מלחמת האזרחים בין נאמני יוליוס קיסר (שנרצח) לבין מתנגדו לשיאה, וקסיוס נאלץ לעזוב את סוריה כדי  להתייצב למערכה ביון. בנסיבות האלה היה ברור שהורדוס ופצאל לא יוכלו לקבל תמיכה צבאית נאותה מהרומאים ולפיכך פרצו נגד שניהם, התקוממויות בכל רחבי הארץ. בראש ההתקוממות ביהודה ,עמד אחיו של מליכוס שביקש לנקום את דם אחיו ובראש מתנגדי הגליל עמד מתתיהו אנטיגונוס.
לבסוף, על אף ההתקוממות המרעישה. האחים לבית אנטיפטר הצליחו למגר את המהומות שקמו נגדם.

אין כמו אויב חיצוני כדי להוסיף קיסם למדורה… וכך, בסוף שנת 41 לפנה”ס, פלשו לאזור הפרתים. אויביה המושבעים של רומא. שנה לאחר מכן, הם מגיעים לירושלים ומטילים מצור על ארמון החשמונאים.

פצאל והורקנוס חשבו שכדאי לשאת ולתת עם הפרתים. הם חשבו שיוכלו לקנות את הפרתים בכסף רב יותר מזה שהציע להם אנטיגונוס בתמורה לכך שיסייעו לו לכבוש את יהודה מידי הורקנוס ולשבות את הורדוס ואנשיו.
הורדוס לא שקד על שמריו. הוא הסיק שהפרתים נחושים בדעתם לדבוק בצדו של אנטיגונוס משום שפצאל והורדוס נתפסו בעיניהם כנאמני השלטון הרומי באופן מובהק. במקביל, הוא גם לא מנע מפצאל והורקנוס לשאת ולתת עם הפרתים אך דאג כמו רמטכ”ל בדימוס, להעביר את נכסיו מבעוד מועד למשמורת באדומיאה ( היא אדום). 

משנודע להורדוס ממקורות שונים, שמשימת המו”מ כשלה וכי הורקנוס ופצאל נשבו על-ידי הפרתים הוא חמק מירושלים בחסות החשיכה. למעשה, הוא ברח מהמצודה החשמונאית שהיתה ממוקמת בפינה הצפון-מערבית של העיר, הגובלת עם גיא בן-הינום שדרכו קל יותר להגיע אל המדבר. כוונתו הייתה להגיע לאדומיאה. מספר האנשים שהתלוו אליו היה רב והיה ברור כי לא יוכלו לברוח יחד. לפיכך הורה להם הורדוס לברוח כל אחד לדרכו. הוא עצמו, נותר עם הנשים ומעט בני לוויה והתכוון להגיע איתם למצדה. בדרך, ליד תקוע, נקלע ל”קרב קטן” עם רודפיו (אנשי אנטיגונוס) והצליח ברגע האחרון, לגבור עליהם. ישנם היסטוריונים שאומרים כי שם, בתום הקרב הקשה, עלה במוחו הרעיון להקים אתר הנצחה אישי לזכר האירוע-הרודיון.

הורדוס ביקש למצוא מקלט אצל חרתת, מלך הנבטים, שגם היה חייב לו כסף. בלי כסף הוא לא יכול לחזור לשלטון והוא מבין שהישועה תבוא רק מרומא הרחוקה… מאצל חרתת הנבטי הוא ממשיך לאלכסנדריה (מצרים) ומשם דרך האי רודוס בואכה רומא.

עם קצת כסף, קשרים וכישורים של שרדן פוליטי מובהק. בדצמבר 40 לפנה”ס הוא מוכתר ברומא, כמלך יהודה על-ידי אנטוניוס ואוקטביאנוס ובהסכמת הסנאט. ברומא תמיד העדיפו להכתיר מלכים המקובלים על נתיניהם אולם המהלך המפתיע הזה נועד לרתום אותו למאמציהם לסילוק הפרתים ותומכיהם.
החריגה הזו של רומא מהכלל , מוסברת בשל העובדה שהיהודים הסכימו לקבל על עצמם את מלכות מתתיהו אנטיגונוס מידי הפרתים. זו היתה הפעם הראשונה שבה רומא הפנתה עורף לשושלת החשמונאית בפומבי!

המעמד המשפטי והמדיני של הורדוס הוגדר מלכתחילה על-פי אמות המידה של החוק והמשפט הרומאי כ”מלך בעל ברית וידיד העם הרומאי” שחייב אותו בצייתנות מדינית וצבאית לרומא ואסר עליו לקחת יוזמה אישית בכל הקשור לביטחון ולמדינה בלי אישור רומאי מתאים, כולל קביעת יורשו.

בשנת 39 לפנה”ס הגיע הורדוס, דרך הים, לעכו. שם ביסס את צבאו והתחמש. הוא לא זכה לתמיכה הצבאית המצופה מהרומאים שהיו עסוקים במלחמתם בפרתים ומי שהופקד מטעמם של הרומאים על הסיוע הצבאי להורדוס (סִילוׁ) הוכח כלא יעיל משום שכוחותיו מועטים ומשום שקיבל כספי שוחד מאנטיגונוס. בשל היעדר כוחות, החליט הורדוס תחילה לכבוש את יפו ומישור החוף, משם לפנות לאדומיאה, לפנות למצדה ולשחרר את משפחתו ששהתה שם. משם פנה לכיבוש ירושלים בהסתערות פתע (חורף 39 לפנה”ס)-ניסיון שנכשל משום שכוחותיו שלו לא הספיקו וכוחותיו של סילו, הרומאי, היו חלשים וחסרי אמצעים. הורדוס שחשש שסילו יקבל שוחד מאנטיגונוס ויניח לו, הציע לסילו פתרונות לוגיסטיים. הוא גייס את סמריה והשומרונים שסביבה לטובתו ואלו סיפקו לו מזון, ציוד ואף מקומות לינה בשפע. במקביל הוא הצליח לסכל ניסיונות של אנטיגונוס להטיל מארבים לשיירות האספקה של הורדוס מסמריה, מה שהוכיח את כוחו בעיני סילו ואנשיו. הורדוס אף הסתער על יריחו וכבש אותה ובכך זכה למקור אספקה נוסף.
תוך זמן קצר נפתרה בעיית האספקה של הצבא הרומאי שיכול היה למצוא מסתור מפני החורף באדומיאה ובנקודות אחיזתו של הורדוס בגליל (הגליל התחתון, הגליל המערבי ואיזור סמריה, איזור הארבל והכנרת היו עדין מחוץ להישג ידו).

באביב 38 לפנה”ס פנה הורדוס לכיבוש הגליל. תוך שהוא מחסל באכזריות את קיני ההתנגדות באזור הארבל ומשם המשיך עם אנשיו לסייע לאנטוניוס במלחמתו בפרתים. עם סיום הקרבות, התפנו כל הכוחות הרומים באזור לסייע להורדוס בכיבוש ירושלים. העיר  נכבשה בשנת 37 לפנה”ס, לאחר מצור שבמהלכו נישא הורדוס למרים החשמונאית. כמה ימים לאחר מכן הוצא בן דודה מתתיהו אנטיגונוס להורג והורדוס מבסס את מעמדו כמלך יהודה.

למידע נוסף בסאגת הורדוס – כנסו

עוד על מלחמת היהודים ברומאים – כנסו

חדש!!  חדש!!

אהוד בנאי חוגג 70 ולכן יצאנו בעקבותיו בשבילי הוואדי המפורסם של ראש פינה

Learn more

'אתה רואה את השביל הזה של הוואדי''? פנה פרקש לאהוד הצעיר.
''דע לך שהוא ממשיך עד לצפת ומשם לחיפה ומשם הוא ממשיך על הים עד לכרתים,
וגם בכרתים הוא ממשיך, ואתה תעלה עליו ותגיע בדיוק לאן שאתה צריך ותפגוש את מי שאתה צריך לפגוש...''. 

נלך בין עצי זית עתיקים, עצי שקד ותאנה ותוך כדי נקשיב למעיין המפכה שאולי גם הוא נתן השראה לשיר אהוב אחר, שמספר על אסתר, דמות מסתורית שיוצאת בכל בוקר ללקט בוואדי...
''על הבוקר היא יוצאת
אל הוואדי ללקט
עשבי בר ותאנים
היא תביא לילדים,
מסתורין על השולחן,
בחצר טלה קטן...''
נטפס במעלה השביל המסומן בשחור, נחלוף על פני בריכת שכשוך קטנה, מכוסה בסבך פטל קדוש וצמחיית נחלים. נמשיך עד שנגיע למבנה מחומש אשר מעליו כיפת אבן.
המבנה ניצב מעל המעיין ולא ניתן להיכנס אליו. מהמעיין נמשיך בעלייה, בשלב הזה ניתן להבחין בריצוף אבן לאורך הדרך – דרך ''סולינג'', בסגנון מנדטורי. הדרך הזאת שימשה את תושבי ראש פינה עת נקראה גיא אוני, בדרכם לעיר הגדולה במעלה הר כנען – צפת.
נוסיף בחדווה לטפס קלות ונגיע למעיין התיכון, עין פינה. גם מעיין זה נובע בתוך מבנה אבן שעל גגו מתנוסס שקד ציורי. ננוח מעט לצד המבנה בצל ונזכר בשיר קסום מתוך האלבום קרוב שיצא בשנת 1989. 

אהוד באותן שנים בהם היה נווד, נהג לשוטט הרבה בוואדי. עתידו, כך הוא מרבה לספר. היה נראה ''לוט בערפל'' ובאחד מביקורי ההורים. אהוד חש שאביו יעקב, היה מאוד מודאג...
השיר רוחות הצפון, והמפוחית הדילנית שמלווה אותו, מבטאים את מצב הרוח הכללי,
''לאמא לא נשאר עוד כוח ואבא לא ידע מה לומר ביום שהחלטתי לברוח הלב כמעט נשבר... 
אבל הכל בער כן, הכל בער ולי חיכתה הרכבת...''
בשלב הזה ניתן לחזור מעט על עקבותינו או לסטות אל השביל היורד בין עצי הזית. מעט אחרי עין כדן תראו צומת שבילים עם שלט שמכוון למצפה נמרוד. נעלה בשביל המסומן בכחול בין בתי אבן ישנים, שרידי הכפר ג'עוני. כפר קטן שמחצית מאדמותיו נרכשו בשנת 1875, בידי בני צפת. שלוש שנים מאוחר יותר תוקם על אדמות אלה המושבה גיא-אוני שלא האריכה ימים והפכה לראש פינה. אחת משלושת מושבות הברון בגליל העליון. 
נכנס דרך מעבר בקר צר לתוך המתחם של מצפה נמרוד. מרפסת תצפית משגעת ואתר זיכרון לבן המושבה נמרוד שגב, שנהרג במלחמת לבנון השנייה יחד עם שלושת חבריו לטנק. 
מהתצפית נרד בין בתי אתר השחזור עד למדרגות המובילות חזרה לוואדי.
אם הדרך לא אצה לכם ויש לכם זמן לקפה וגלריות... מומלץ לבקר ולהנות מקפה טוב בעגלת הקפה הממוקמת ליד בית הפקידות.
בעבר בין הסמטאות האלה, חבר אהוד לאומנים מקומיים והם ניגנו רוקנרול בועט לתוך הלילה. 
מי יודע אולי הניצוץ לשיר הפריצה של אהוד היה ממש כאן! מדובר בשיר געגועים בשלושה אקורדים שמזכיר קצת את All Along the Watchtower של בוב דילן, ומוכיח שמוזיקה לא חייבת להיות מורכבת מדי. צריך רק לדעת לספר סיפור טוב. 
לימים בנאי עוזב את המושבה, הוואדי, הנחל והמעיין... הנוף הגלילי מתחלף בבנייני העיר גבעתיים.
אך עדיין, איפשהו הוא תמיד נזכר, כך המצאתי, בידידו ר' נחמן פרקש שאמר לו כך:
''השביל הזה מתחיל כאן! 
בין סניף בנק למעיין 
לא סלול, לא תמיד מסומן
השביל הזה מתחיל כאן''. 

     

 

  

 

  

  

 

את הסיור שלנו הכי טוב להתחיל סמוך לבית העלמין של המושבה. 
רושמים בווייז: בית קברות ראש פינה. מחנים בצורה מסודרת ויוצאים לדרך... 
אהוד בנאי מספר שבילה זמן לא מבוטל בין בתי האבן של המושבה העתיקה. מספר שבדיוק בנקודה הזו, בזמן אחר. פגש אותו נחמן פרקש, מתאגרף לשעבר, אסיר נמלט בהווה. 
ממש בכניסה לוואדי העניק לו פרקש במתנה את המילים לשיר ''יוצא לאור'' (מתוך: מהרי נא, 1996)
''אתה רואה את השביל הזה של הוואדי''? פנה פרקש לאהוד.
''דע לך שהוא (השביל) ממשיך עד לצפת ומשם לחיפה ומשם הוא ממשיך על הים עד לכרתים, וגם בכרתים הוא ממשיך, ואתה תעלה עליו ותגיע בדיוק לאן שאתה צריך ותפגוש את מי שאתה צריך לפגוש...''.

המילים המהדהדות ונגינת המפוחית הנפלאה של אהוד ילוו את צעדינו עת נצעד גם אנחנו לאורך תוואי הנחל. 





הערה קטנה: המחבר טוען כי הוא מרשה לעצמו לקרוא לאהוד בשמו הפרטי כאילו הם מכירים. אבל לא באמת.

 

 

 


מאת my target 1 במאי 2022
הנה התחלה של בדיחה טובה, ערבי, אנגלי, צרפתי ויהודי יושבים בראש פינה ומנגבים חומוס… בדיחה?! למה בדיחה? כך נראו פה פעם החיים בראש פינה. תארו לכם בליל שפות, סחורות, אוטובוסים, מהגרים, תיקי מסע מרופטים, ערבים, יהודים,אנגלים, צרפתים. יחד, אשכרה, מנגבים. חומוס ”אוסול”, במושבה ראש פינה. עד לא מזמן היה בלעדי באזור. לאחרונה קמו לו מתחרים והיום יש התלבטות קשה, איפה הכי כדאי לשבת. בימים שעוד לא הייתה חומוסיה אחת במושבה. הייתה ראש פינה עיירת גבול. מעבר. לא מעט אנשים עברו בעיירה הקטנה ולא מעט מהם גם השאירו הכל מאחוריהם. בין אם באו ממזרח אירופה, או מאזור דמשק ומהסביבה הקרובה. אותם אנשים, רובם פליטים יהודים. נעו על הציר שעבר עד לא מזמן בתוך המושבה. כביש 90 הישן, מצפון לדרום. מהנמל של ביירות לכפר גלעדי ומטולה או מדמשק דרך גשר בנות יעקב עד ראש פינה. כל הדרכים הובילו לראש פינה, אם מושבות הגליל. הצומת שהייתה למרגלות הכפר ג’עונה, נקראה אז בפי המקומיים ”אום אל דורוב”, כלומר, אם הדרכים.  חומוס אוסול בעבר, שכן בקומפלקס של בית המכס, ששימש כנקודת פיקוח וביקורת על מי שנכנס ומי שיוצא. מעבר מטבעו, הוא נקודת ציון חשובה. זה מקום של התרחשויות מעניינות. אפשר בקלות לדמיין באישון ליל, חבורות של עולים ”לא חוקיים” עוברים במקום, מתחת לאף האדום מבירה, של השומרים האנגלים. בשנים 1930-1934 עברו כאן אלפי עולים. אחת מהדרכים להעלאתם ארצה הייתה דרך קיבוצים שיחסית התבססו באזור. גדעון גלעדי איש כפר גלעדי מספר: ”החברים שהובילו את שיירות העולים, ידעו את העבודה… כשרצה נהג השיירה לשחד את השוטר הערבי במכס. הוא היה עוצר כאן. יוצא מרכבו עם חבילה נאה של שטרות כסף מזומן וככה תוך כדי צעידה היה צועק לכיוון השוטר (כדי שהבריטי ישמע) ”יא שוויש, No red appels today in Wadi Ayun take your money back”! ”היום אין תפוחים אדומים בואדי עיון, קח את הכסף שלך בחזרה”! ישנם כמה סיפורים מעניינים מעדויות של אנשים על המתחם הזה. בארכיון המושבה שנמצא באתר השחזור המעניין. ניתן למצוא עדות של אישה בשם ורדה שולמן, אשר מספרת על אביה עמנואל הדס שניהל מטעם המנדט את בית המכס…היא, באותם ימים, כך היא מתארת, כולה ילדה בת 10… הייתה מצטרפת אליו, מארחת לו חברה וצופה בסקרנות בכל המתרחש כאן. הגב’ שולמן מספרת: ”כל אוטו שעצר, עבר בדיקה קפדנית ומדוקדקת, אוטובוסים של אגד, משאיות עם סחורות, מכוניות פרטיות. הנוסעים ירדו כאן והלכו לשתות משקה גזוז ממותק אצל גיטל”. והיא מוסיפה: ”התנועה במעבר הגבול הייתה ערה ולא היה משעמם”. ערב עזיבתם, הבריטים כדרכם מסרו נכסים לצד שהיה רוב באוכלוסייה. הם החליטו למסור את מתחם בית המכס לכוחותינו. הקצין הבריטי התעקש להגיש המפתחות לסמל המקומי אביב קלר , ורק לו. כשזה הגיע, נערך במקום מסדר וטקס קצר, שבסופו הבהיר הקצין לקלר, שכל המבנה שטוף ונקי כמו שצריך, ושכך בדיוק הוא רוצה לקבל את המקום לכשישוב. (באסה. זה אף פעם לא קרה…) ובחזרה לחומוס… מפעל הברזל, של הנרי פולי ובניו נוסד בליברפול במאה ה-18. המפעל הועתק לעיר ברמינגהם ושם הם ייצרו משקולות כבדות מברזל כמו שרואים בתמונה. המשקולות האלה סייעו לאנשי המכס לבדוק את הסחורות שנכנסו לארץ. עם קום המדינה, איבד באחת בית המכס, את תפקידו ההיסטורי. המבנה שייך מאז למשרד הביטחון. ב חלופת מכתבים מאותה תקופה רואים שמנסים לחשוב מה לעשות עם המבנה הזה ובאופן אירוני משהו, הציע מנהל התחנה, הדס, להפעיל את המבנה מחדש, באותה מתכונת. הוא טען שהגבול עם לבנון עדיין אינו מוסדר. לא ברור מה הדס רצה בדיוק. אולי הוא ידע שבמקום עתידה להיפתח חומוסיה גלילית ”שווה”, או שהוא רצה פשוט להישאר עם הג’וב. הריח של הפלאפל והחומוס, הוא בעיניי הריח של ארץ ישראל הישנה והטובה… מעניין איך נראו כאן ומכאן החיים, פעם? בליל שפות, סחורות, אוטובוסים, מהגרים, תיקי מסע מרופטים, ערבים, יהודים,אנגלים, צרפתים. יחד, מנגבים. מביאים אותה ב”אוסול”.
מאת my target 1 במאי 2022
בשנת 1102 הוקמה בצפת מצודה צלבנית. אך לאחר מפלת הצלבנים בקרב קרני חיטין (1187), נפלה המצודה לידי צלאח א-דין. עם שובם של הצלבנים לצפת (1240), נבנתה המצודה מחדש והפכה לאחת הגדולות במצודות המזרח. בשנת 1266 הצליח בייברס הממלוכי, להשתלט בעורמה על המצודה. הוא טבח בצלבנים והקים במקום מגדל עגול, שהתנשא לגובה 60 מטרים. במאה ה-18, בימיו של ד’הר אל-עמר, זכתה המצודה לשיקום חלקי, אך בשנת 1837 כל הסיפור נגמר ברעש אחד גדול. רעידת אדמה מהמפורסמות שידעה העיר, חירבה את הכל. מהמקום הכי גבוה בעיר שווה בעיניי, להכיר דמות מרתקת במינה, שחייתה אז בעיר… לפני כ-450 שנה! גם אם אתם יושבים על הספה בסלון. דמיינו שאתם עכשיו לוקחים ”שאכטה” של אויר פסגות, עמוק לתוך הריאות. כעת, הביטו רחוק ככל האפשר. יכול להיות ש ר’ ישראל נג’ארה , נעים זמירות ישראל. עמד במקום הכי גבוה בצפת , במרומי המגדל הממלוכי וכבר אז בתקופתו הוא ביקש להשקיף מכאן לעבר יהדות אחרת, כזאת שמנהלת דיאלוג עם סביבתה, כזאת שמחפשת חוכמה בגויים… כזאת, שלא מבטלת ומשתמשת במנטרה הידועה, ”הן עם לבדד ישכון” וכו’. נג’ארה היה משורר פורה וחסר גבולות, והוא כיאה למשורר, נסמך על אומנות השירה הערבית. באותה תקופה, וגם כיום. אומנות השירה בעולם הערבי הייתה מפותחת ועשירה לאין שיעור ביחס לתרבויות אחרות. אם תוסיפו לזה את אומנות ”המקאם”, מערכת הסולמות המוזיקלית הטורקית, הפרסית והערבית מהם ינק נג’ארה הצעיר, עוד בנעוריו, בבית אבא, בדמשק. ייתכן ותבינו למה מדובר במשורר יוצא דופן. נג’ארה היחידי בדורו שידע ל”ג’נגל” עם כל המסורות המוסיקליות שספג וליצוק אותן יחד אל תוך המסורת היהודית – הוא מיין את שיריו לפי המקאמים השונים. הוא גם הפך לשיטה את הנוהג לחבר פיוטים חדשים על פי מודלים של שירים קיימים וגם השתמש בלחנים שלהם (כמו, להבדיל, שאריק איינשטיין שר ביטלס בעברית). החידושים שהנהיג היו הבסיס לספרו “זמירות ישראל” , שהתפרסם לראשונה ב-1587, ושימש השראה לאסופות פיוטים מאוחרות יותר של יהודי המזרח וצפון אפריקה. תשאלו מאיפה בא לו הכשרון ה”על טבעי” לכתוב שירה זכה וטהורה כפי שכתב. אולי מבית אבא, שהיה בעל בית מדרש ללימודי קבלה ואולי מהמקומות שבהם הסתובב בארץ תוגרמה, היא טורקיה. מכל מקום, שיריו של נג’ארה הם ללא ספק משיאי הפיוט והשירה העברית של כל הזמנים. הוא לא היסס לגעת במגוון נושאים, גם אם חלקם בעולם היהודי דאז, נחשבו כ”רגישים”. הוא כותב הרבה על האהבה ועל התשוקה, על הגעגועים והגאולה. הוא כותב דברים שגרמו לדעתם של רבנים בני זמנו אי-נוחות ומבוכה. הם ביקרוהו וכעסו עליו. הרב חיים ויטאל, תלמידו של האר”י כתב עליו: ”אסור מי שידבר עמו ומי שיוציא מפיו פזמונים שחיבר”. תקצר היריעה כאן, לספר אודות האיש המדהים הזה. די אם נסתפק בהבנה בתפיסה הרעיונית, ובשייח שנג’ארה ביקש לקדם. כבר אז לפני כ- 450 שנה… יוצר בסדר גודל שלו היה חייב להביט רחוק מכאן אל קו האופק. לפרוץ גבולות, לפרק את המחיצות בין קודש לחול, בין גוף לרוח, בין עמים ובין נשמות…הלוואי ונצליח כולנו להביט מפה רחוק ולראות משהו קטן ממה שהאיש הזה ראה וידע. אחרת, ממה נראה לכם חשש ויטאל? אולי מסוד כוחן של מילים… הנה קטע מאחד הפיוטים שלו שאותו אני שר יחד עם ההרכב ”הנפשות הפועלות”: ”יְשֵׁנָה בְּחֵיק תַּאֲוָה מִתְּנוּמָתֵךְ עוּרִי לִבְשִׁי עֹז אֲסִירַת תִּקְוָה מֵעָפָר הִתְנַעֲרִי רַעְיָה הַשְׁמִיעִינִי קוֹלֵךְ וּבְשִׂפְתֵי חֵן שׁוֹרְרִי חִכֵּךְ מַה מָּתוֹק מִדְּבַשׁ וְחִשְׁקֵךְ עַז מֵאֲרִי” 
פוסטים נוספים